Sfaturi – angajare/ practica /internship

Tinand cont ca suntem in cautare de viitori colaboratori dorim sa prezentam cateva sfaturi utile pentru a avea sanse cat mai mari in momentul aplicarii atat la noi (biroul de arhitectura RSbA), cat si la alte birouri/ firme/ specialisti in domeniu. Sa incepem….
1. Trebuie sa va stabiliti foarte bine de la inceput ce doriti de la perioada de colaborare cu un birou de arhitectura. Va puteti opri numai la a “invata”/”fura” meserie, sau la o implicare activa in proiectele firmei. Prima varianta este probabil cea mai simpla, fiind lipsita de “efort” din partea voastra. Cu toate acestea consider ca sansele de suscces (de a invata cea si de a putea aplica acel lucru) sunt mult mai mari in cazul unei implicari active. Chit ca inseamna munca, nervi, greseli, rezultatele pe termen lung sunt mai mari.
2. Nu considerati ca sunteti singura persoana care aplica/ ce mai buna persoana pentru firma. Inr-adevar sunteti unici in felul vostru, fiecare fiind interesat de un anumit domeniu/anumite aspecte ale arhitecturii. Cu toate acestea, intr-un birou trebuie sa se realize o armonie intre angajati, astfel ca daca voi considerati ca simplu fact ca stiti un anumit program CAD va face indispensabili, va inselati enorm. Lucrul de echipa este mult mai importand, iar buna dispozitia la locul de munca este foarte importanta. O persoana interesata numai de a “invata pe fuga” (vezi pct.1) nu va avea un viitor intr-o firma. De asemenea, va asigur ca desenatori CAD gasim usor, colaboratori/membrii ai unei echipe mult mai greu
3. Aplicati cu cap! De obicei, fiecare angajor urmareste anumite trasaturi ale viitorului colaborator. Informati-va despre viitorul angajator/birou de arhitectura si invatati sa cititi printre randuri. De multe ori, selectia candidatilor incepe inca din momentul in care ati trimis un mail. Greselile din mail/c.v., modul de exprimare, nerespectarea regulilor simple impuse de angajator va pot elimina de la inceput din competitie. Puteti avea un c.v. “bogat”, dar nerespectarea unor cerinte pot spune multe despre voi. Se creeaza o analiza in ambele directii: in prima faza ati analizat voi firma (daca o considerati buna pentru voi, aplicati); in a doua faza personalul firmei va analizeaza pe voi (de la informatii prezentate in mail, pana la interviul propiu-zis).
4. Nu va pierdeti speranta! Ati aplicat la o practica/internship/job si nu ati fost contactat? Si ce daca? Aplicati la alta firma! Dupa cateva saptamani/luni aplicati, din nou, la prima firma (in cazul in care nu v-a raspuns si precizat un motiv pentru refuzul de colaborare pentru viitor). De data aceasta voi trebuie sa aveti CURAJ! Angajatorul poate sa uite de mail, sa nu aiba nevoie de voi pe moment, sau sa ii fi intrat mail-ul in spam. Voi trebuie sa va prezentati si sa incercati! Toti am trecut prin acest proces, sigur cineva va va considera perfecta pentru el. Sfat in sfat: nu trimiteti 1 mail la mai multe firme. Arata lipsa de profesionalism, de lene, de de lasare. Eu nu ma uit pentru acele mail-uri (poate sa fie candidatul perfect…)!
5. Prezentati, de obicei, C.V.-ul in limba romana! Cu toate ca mai toti stim limba engleza asta nu inseamna ca acceptam sa fim considerati solutia a-X-a a candidatului. Daca vreti sa mergeti in afara SUPER/SUCCES!, daca vreti in Romania, nu-mi “aruncati” acelasi c.v. ca pentru afara (comoditatea se plateste!). Evident, exista si exceptii: firme/arhitecti din strainatate care incearca sa intre pe piata din Romania.
6. Ignorati/uitati/stergeti mentalitatea: “la facultate nu am invata nimic, la birou voi invata tot”. Logica este simpla: la firma de arhitectura avem nevoie de un specialist in arhitectura (cel putin un student arhitect), dar daca la facultate nu ati invatat “nimic”, atunci de ce cineva ar dori sa va aduca in echipa biroului?! Mai aveti de invatat la birou? EVIDENT! De la standarde specifice biroului, pana la lucrul la birou 8h. Voi credeti ca un admistrator /sef de firma de arhitectura are timp sa va invete in 8h/zi, 5zile/sapt (timp de cateva luni), tot ce nu ati invatat la facultate in 6 ani?!

Arhitect Radu SFINTEŞ
17.02.2016